onsdag 12 februari 2014

Det börjar redan hetta till

Det märks redan bland mina vänner på Fejan att det är valår i år.

Jag har ett par tre vänner som brukar komma med politiska kommentarer och dom är mer aktiva nu, är redan i farten. Jag har munhuggits lite smått med min KD-vän tex och åtminstone tryckt Gilla på några inlägg jag sympatiserat med. Och så har jag en FB-vän som är arg på allt och alla. Det är mygel, det är skandal, det är taskspel.... Men dom som kör på så är hopplösa fall som man bara skrattar lite åt.   

Jag kollade nu min väljarsympatiprognos som jag avlevererade för över tre år sen, och den var inte så dum om jag jämför med Sifos siffror för januari.

S har ökat någon procent mer än jag trodde och M har minskat några procent mer än jag trodde. Mp, Fp, Kd och C nästan precis som jag tippade och V och Sd har båda högre siffror än jag tippade.Och visst tror jag att såna här prognoser säger en del om sympatiläget och så här i starten av valrörelsen pekar väl allt på att Alliansen förlorar, men att man lägger sån vikt vid små förändringar från en prognos till en annan blir jag inte klok på. 

Häromdagen var det prognoser inför EU-valet också, det måste väl vara ännu svårare att dra några växlar på såna prognoser, men man förutspådde ett ökat valdeltagande i år. Jag röstar alltid i EU-valet men inte förrän just nu har jag vetat när det blir, 25 maj står det på EU-valets hemsida. 20 svenska delegater som tjänar bra. Totalt är dom över 700 och det har jag inga problem, jag tror i det stora att EU är bra och gör mest nytta. Cirkusen med att varje månad flytta till Strasbourg för en vecka har jag aldrig förstått riktigt, den borde bort! Få se om den kommer att diskuteras inför valet i maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar