lördag 18 januari 2014

Personlig Integritet vad är det egentligen?

När jag började lägga ut texter och bilder på Sociala Medier för 6-7 år sen tänkte jag ett tag på hur jag skulle ställa mig till det där med integritet, men kom rätt snabbt fram till en gränsdragning mellan personligt och privat som passade mig.

Allt skulle jag skriva under mitt eget namn och jag skulle stå personligt för allt jag skrev tänkte jag, och så har det blivit. Några av mina ålderskamrater (pensionärer) är hysteriskt rädda t.o.m. för att bara visa sin bild på Facebook eller för att skriva det allra enklaste inlägg. "Jag bara tittar" säger dom ofta.

Jag har varit öppen om en sjukdomsperiod, några texter där kunde kanske vara till nytta för andra har jag tänkt. Jag har skrivit en text om mitt yrkesliv, kanske det i något sammanhang kan vara till nytta för andra tänkte jag. En text som hamnade på Tekniska Museet för övrigt. Jag har skrivit om semesterminnen, planer, små och stora tankar och nån gång kanske hur jag ser på livet och att bli gammal nu på tröskeln till Dödens Zon. Var ligger skillnaden mellan privat och personligt? Och vad betyder egentligen Personlig Integritet?    

Jodå, det finns en privat gräns och den kliver jag inte över, och aldrig att jag på ett negativt sätt pekat ut någon och passerat deras privata gräns (hoppas jag). Nu har jag haft tur och inte råkat ut för någon negativ reaktion, om något sånt skulle hända finge man väl göra lite omvärderingar av gränsdragningrna.

Under 2013 dök så det här med NSA, FRA mm upp. Blir även jag övervakad? Ska man bli mer restriktiv? Det är klart jag följer den debatten, men egentligen påverkar den mig inte så mycket. Jag inbillar mig inte att grabbarna på NSA sitter och kollaläser det jag skriver och undrar vad jag är för en kuf. FRA gör knappast en åsiktsanalys av mina inlägg och sorterar in mig i mappen för lätt förvirrade nätnedskräpare? Nej, jag bekymrar mig inte så mycket och kör på som vanligt men följer debatten förstås. Och kanske byter åsikt nån gång om min Personliga Integritet, vad vet man?        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar